Maxxis har investerat ca 150 miljoner USD i en egen ny testbana som tog flera år att planera och bygga.
Banan öppnade 2012 i Kunchan nära Shanghai. Därmed har Maxxis öppnat en av få exklusiva, privatägda testbanor i Kina. Med denna ytterst noggranna testverksamhet är Maxxis relationer med de större biltillverkarna stark.
.
En annan exklusiv Forsknings- och Utvecklingsutrustning som Maxxis har är den s.k. MTS Flat Trac III, som testar däck i höga hastigheter resp. jämna hastigheter. Maxxis har även akustikhallar, som är utrustade med STSF-mjukvara för att kartlägga däckets ljudegenskaper.
HUVUDDELAR
HÖGHASTIGHETSBANA
Total längd 4,5 km. Trefilig körbana med vägbankar. Velodrom: 12 meter bred/6 meter hög.
Utformad så att fordonet kan hålla en hastighet av upp till 230 km/h utan att sakta ner i kurvorna.
Högprestandadäck måste testas i höga hastigheter.
ALLMÄN TESTBANA
Total längd 1,2 km, bredd 40 meter.
Bredden på 40 meter ger möjlighet att bedöma filbyten vid höga hastigheter och slalomkörning. Den allmänna testbanan är sammanbunden med Höghastighetsbanan för att testa manövrar i höga hastigheter.
BROMSTESTBANA
Total längd 1,2 km. Inkluderar 200 meter testyta.
Friktionskoefficienten på vägbanan sträcker sig från 0,2 to 0,8.
Lågfriktionskoefficienten på vägbanan simulerar snö/is-förhållanden. Den används även för att testa ABS-funktion.
ISO BULLERTESTBANA
Utformningen på testbanan och markbeläggningen följer internationell standard.
TESTBANA FÖR BULLERVIBRATION
Denna testbana har åtta olika vågiga vägbanor med enkla eller flera vågor i olika storlekar.
Denna testbana utvärderar däckets och fordonets fjädringssystem – här undersöks deras förmåga att dämpa och absorbera buller och vibrationer.
Testbanan har också vägbanor med fem olika grader av ojämnheter för att utvärdera bullerspektrumet från däcket och fordonet vid olika ljudfrekvenser.
HALKBANA
Total LÄNGD 1,4 km
Simulerar halt väglag för att testa halkdragkraft och vattenbortträngningsförmåga.
Vattenytdjupet kan justeras upp till 10 mm för att utvärdera vattenplaningsmekanismer i längdriktning och tvärgående riktning.
TORRBANA
Total längd 2,5 km
Banan är utformad med olika kurvor för att utvärdera kurvtagning i olika hastigheter. Denna bana används också för test av fordonsstabilitet under kraftiga manövrar såsom inbromsningar, kurvtagningar, accelerering och fartminskningar.
TORRHALKKBANA
Radie 125 meter.
Erbjuder idealiska förhållanden för utvärdering av däckens och fordonets dynamiska prestanda vid aggressivt körsätt.
De senaste och främsta tekniska mätinstrumenten används för att undersöka stabiliteten på däcket och fordonet.
VÅTHALKBANA
Område: 60 meter
Sex olika vägbanor med olika friktionskoefficient.
Automatiska sprinklersystem för att ge ett jämnt vattenlager på vägbanans yta.
De senaste och främsta tekniska mätinstrumenten används för att undersöka stabiliteten hos däcken och fordonet på vått och halt väglag.
ALLMÄN HÅLLBARHETSTESTBANA
4 600 meter område med en bredd av sju meter
Två vägbanor med nio olika material på vägytan för att utvärdera däckets och fordonets fjädringssystem när det utsätts för tuffa vägbanor.
VATTENPLANING - TESTOMRÅDE
Detta område har en höghastighetskamera som kan ta upp till 5000 bilder per sekund. Kameran är installerad i marken och täckt med härdat glas. Kameran fångar upp hur vattnet tränger igenom däckmönstret, så att vi kan utvärdera däckets prestanda vid vattenplaning.